Lipsă freon aer condiționat auto

Semne și simptome lipsă freon aer condiționat auto – Cum știi că A/C-ul auto are nevoie de o reîncărcare

Aerul condiționat auto reprezintă un sistem integrat în vehicule care are rolul de a regla temperatura, umiditatea și calitatea aerului, pentru a asigura un mediu plăcut în timpul călătoriilor. La fel ca alte componente ale mașinii, A/C-ul necesită întreținere regulată, pentru a putea funcționa eficient. Asigurarea unui nivel corect de freon constituie unul dintre aspectele principale de care trebuie să se țină cont, pentru ca aerul condiționat să poată funcționa într-un mod optim. Freonul este un compus chimic utilizat ca agent frigorific în sistemele de refrigerare și aer condiționat, care, în cazul autovehiculelor, ajută la răcirea aerului care este distribuit în interiorul mașinii. Un nivel redus de freon va face ca aerul condiționat al mașinii să își reducă capacitatea de a răci aerul, cu consecințe negative asupra nivelului de confort.

Ce reprezintă o reîncărcare A/C într-o mașină 

Reîncărcarea aerului condiționat într-o mașină se referă la adăugarea sau completarea fluidului frigorific (a freonului) în sistemul de aer condiționat al vehiculului. Procedura de reîncărcare refrigerant de aer condiționat este necesară atunci când nivelul de freon scade sub o anumită valoare și afectează eficiența sistemului de răcire. Reîncărcarea cu freon ajută la menținerea performanței optime a aerului condiționat, fiind o modalitate de asigurare a confortului termic în interiorul mașinii. Procedura de reîncărcare a freonului este important să se efectueze încă de la primele semne de răcire scăzută a aerului condiționat în mașină, pentru a preveni deteriorarea sistemului de climatizare și pentru a asigura o funcționare eficientă a sa pe termen lung. 

Tipuri de freon aer condiționat auto 

Tipul de freon utilizat în sistemul de aer condiționat al mașinii este determinat de producătorul mașinii, fiind indicat în manualul mașinii sau sub capota sa. În majoritatea cazurilor, tipul de freon utilizat este R134a, un gaz non-toxic, non-inflamabil și cu un impact redus asupra mediului. Un alt tip de freon, R1234yf, introdus pe mașinile auto începând cu anul 2011, pentru a reduce impactul asupra stratului de ozon, este regăsit în prezent în special pe mașinile Skoda, Subaru sau Ford. 

Cum să reîncarci aerul condiționat al unei mașini 

Reîncărcarea sistemului de aer condiționat auto cu freon este o procedură relativ simplă care poate fi efectuată pe cont propriu sau de către un tehnician auto calificat. Deoarece există riscul de deteriorare a aerului condiționat, se recomandă apelarea la un service autorizat, cel puțin la prima reîncărcare cu freon. Dacă optați să adăugați freon la mașină pe cont propriu, se recomandă să urmați pașii următori: 

– verificați nivelul de freon (se poate face folosind un manometru conectat la sistemul de aer condiționat);

– evacuați freonul vechi și curățați sistemul AC;

– îndepărtați conținutului de ulei din instalație;

– reumpleți cu freon nou și ulei (adăugați freon în sistem până când se atinge nivelul specificat de producătorul mașinii);

– verificați etanșeitatea sistemului (pentru a preveni scurgeri);

– porniți motorul mașinii și testați sistemul de aer condiționat.

Cât de des trebuie să reîncarci aerul condiționat al unei mașini 

Frecvența cu care trebuie efectuată reîncărcarea aerului condiționat al mașinii depinde de mai mulți factori, cum ar fi starea sistemului, condițiile de mediu, tipul de freon utilizat și modul în care aerul condiționat este utilizat. În mod general, un sistem de aer condiționat în stare bună ar trebui să nu necesite reîncărcare regulată. În cazul utilizării regulate a aerului condiționat, nivelul de freon poate să scadă la un interval sub cel recomandat după un interval de 12-18 luni. O încărcare aer condiționat devine necesară în cazul apariției unor scurgeri semnificative de freon sau atunci când există o scădere semnificativă a eficienței sistemului de răcire. 

Cum prelungești intervalul dintre două încărcări cu freon 

În scopul prelungirii intervalului dintre două încărcări cu freon în sistemul de aer condiționat al mașinii, se recomandă efectuarea de verificări în mod regulat, pentru depistarea eventualelor scurgeri sau probleme ale sistemului de răcire. Utilizarea moderată a aerului condiționat și evitarea expunerii la condiții extreme ajută la prevenirea presiunilor excesive și a daunelor. Cu toate acestea, chiar și utilizat corespunzător, aerul condiționat poate suferi defecțiuni, datorare în general uzurii componentelor. 

Simptome lipsă freon aer condiționat auto – cum îți dai seama că A/C-ul mașinii are nevoie de reîncărcare 

Dacă te întrebi cum știi dacă mașina ta are nevoie de freon, există o serie de semne auto care indică faptul că nivelul freonului este unul redus. De asemenea, există modalități prin care poți să verifici dacă freonul este scăzut în mașină. Printre cele mai comune simptome lipsă freon aer condiționat se numără mirosul neplăcut din mașină ce provine de la ventilație, scurgerile de lichid frigorific sau modificarea modului de funcționare a aerului condiționat (aerul suflă aer cald în loc de rece).

Mașina suflă aer cald în loc de rece 

Un nivel redus de freon în sistemul de aer condiționat afectează funcționarea compresorului, lucru care poate duce la o reducere a fluxului de aer rece care este distribuit în interiorul mașinii. În mod normal, aerul care iese prin sistemul de ventilație ar trebui să fie cu aproximativ 10 grade Celsius mai rece decât aerul din exteriorul mașinii. Dacă aerul este doar la temperatura camerei sau chiar cald, atunci este un semn că nivelul de freon este prea scăzut.

În mașină se scurge vizibil lichid frigorific 

Scurgerile de freon constituie unul dintre cele mai evidente semne că aerul condiționat al mașinii trebuie reîncărcat. Scurgerile de lichid frigorific pot să apară în orice parte a sistemului de aer condiționat, inclusiv în conducte, garnituri sau îmbinări. Freonul sau lichidul pentru aerul condiționat auto este un lichid incolor și inodor, în general dificil de observat. Cu toate acestea, petele lichide sau uleioase din jurul unității exterioare a sistemului de aer condiționat sunt importanți indicatori pentru o scurgere de freon.

Există un miros ciudat în mașină ce provine de la ventilație 

Reducerea nivelului de freon favorizează proliferarea bacteriilor și a ciupercilor, care pot coloniza evaporatorul și alte componente ale sistemului de aer condiționat. Mirosul neplăcut care provine de la ventilație este cauzat întocmai de microorganismele dezvoltate în interiorul sistemului de aer condiționat. Pe lângă reîncărcarea aerului condiționat cu freon, necesară pentru a asigura o bună funcționare a sistemului de răcire, se recomandă, de asemenea,  curățarea și tratarea componentelor aerului condiționat, pentru a elimina bacteriile și ciupercile. Produsele de interior auto, precum soluțiile antibacteriene, utile în general pentru îndepărtarea mirosurilor neplăcute din mașină, pot fi folosite inclusiv pentru curățarea aerului condiționat. 

Cauze ale defectării aerului condiționat auto 

Scurgerile de freon, cauzate de uzură, deteriorarea componentelor aerului condiționat sau chiar de o instalare incorectă a sistemului, reprezintă cea mai frecventă cauză a defectării aerului condiționat auto. Alte cauze comune care pot duce la defecțiuni în funcționarea aerului condiționat includ: 

– uzarea sau deteriorarea componentelor (se asociază cu depunerile de praf sau de reziduuri de pe compresor);

– defecțiunile în sistemul electric;

– blocarea filtrelor de aer și polen;

– proceduri de service necorespunzătoare.

Sfaturi și Recomandări privind lipsa freonului A/C-ului auto 

La fel cum exteriorul mașinii poate fi îngrijit cu ajutorul unor produse profesionale de exterior, pentru întreținerea motorului și a mecanismelor interne, inclusiv a aerului condiționat, este esențial să efectuați revizii periodice la service-ul auto. Deși inspectarea vizuală a sistemului de răcire poate ajuta la identificarea unor eventuale scurgeri de freon, încărcarea cu freon a instalației fără a remedia problema de bază poate duce la pierderi ulterioare de freon și la ineficiența sistemului de climatizare. În consecință, în cazul lipsei de freon, indiferent de cauză, consultarea unui tehnician auto sau a unui service specializat reprezintă soluția adecvată și sigură pe termen lung.